Waar gaat het allemaal over?

dinsdag 25 oktober 2011

niet zo zen

Ik voel me vaak ongemakkelijk als ik nieuwe mensen ontmoet of op onbekende plekken kom. Dat vormt de afgelopen twee maanden nogal een probleem aangezien hier in Utrecht alles nieuw is. Ik word onzeker, ga stamelen of juist spraakwatervallen, weet me geen houding te geven, lach om grapjes die ik niet grappig vind, alleen maar omdat ik niemand wil kwetsen, kut een beetje aan en ben uiteindelijk gesloopt en chagrijnig van alle ongemakkelijkheid. Deze chagrijnigheid zorgt voor nog een negatieve bijwerking, namelijk jaloerse gevoelens jegens iedereen die wel gewoon normaal kan doen in wat voor situatie dan ook. Mensen die gewoon, kalm zijn. Geen chaos, geen hard gepraat, kalme mensen.

Want dat is mijn probleem: ik ben niet zen. Sterker nog, ik ben het tegenover gestelde van zen. Geen idee wat het is, denk dat het in de buurt komt van een ADHD stoornis, maar zo ben ik en daar moet ik van af. Als ik ooit rustig nieuwe mensen wil ontmoeten of op een vreemde plek wil zijn, is het van groot belang dat ik zen word. Mijn ongemakkelijkheden verdrijf. Mijn aura reinig. Mijn ware ik ontdek.

Goed, geef het een naam, ik moet rust vinden.

Dus ik zit erover na te denken om aan yoga te beginnen. Mijn ultieme vorm van rust is iemand die in de, voor mijn x-benen onmogelijke, lotushouding zit, ogen dicht en lekker yogaën maar. Of is dat weer mediteren? Ik weet het eigenlijk niet, maar zoiets wil ik gaan doen.

Dit besefte ik me net pas en toen ben ik eens even flink gaan surfen. Mediteren Utrecht, Yoga Utrecht, Yoga en meditatie Utrecht, Goedkoop Yogaën in Utrecht, Gratis Yogalessen (ik blijf een arme student natuurlijk), ik heb google met van alles en nog wat bestookt. Er kwamen alleen peperdure cursussen uit. Best logisch, want in deze duistere tijden vol crisis en angst wil natuurlijk iedereen wel zen worden van een cursusje yoga op de maandagavond. Alleen ik vind ook dat als je zo zen, boeddhistisch verantwoord en niet om materiële dingen gevend bent, dat je niet moet piepen om een gratis lesje te geven. Déél die verdomde zenheid. Help me toch in jezusnaam mijn aura te reinigen. En niet voor vijftien euro per les, maar voor niks, simpelweg omdat je ronddwalende, chaotische geesten wilt helpen. Ik vind het te belachelijk voor woorden dat ze hier nergens een buurthuis hebben waar je voor 5 euro per les je innerlijke rust kunt vinden!

Weetje, dan blijf ik liever mijn chaotische zelf. Daahaag, ik ga geen tonnen uitgeven aan zoiets. Ik zal in de kringloopwinkel even kijken of ik ergens een boekje ''mediteren voor dummie's'' kan vinden en als zelf dat teveel gevraagd is kunnen ze helemaal mijn rug op. Stomme zenners.

BAH!

1 opmerking:

  1. Oh Maya!

    Ik wilde ook zo graag op yoga! Ik wil eigenlijk al twee jaar op yoga. Maar het is inderdaad overal teringduur. In Spikecity is het niet veel beter (mocht dat een schrale troost zijn).

    BeantwoordenVerwijderen