Waar gaat het allemaal over?

zondag 6 november 2011

een intellectueel half uurtje

Laatst heb ik in de kringloopwinkel een boekje gekocht waar honderd grote Nederlanders in opgenomen zijn. Het gaat van een, voor mij totaal onbekende, politicus uit de vorige eeuw tot aan Herman Brood.

De reden dat ik dit boekje heb gekocht is omdat mijn algemene ontwikkeling niet bepaald iets is om over naar huis te schrijven. Ik heb zelfs tot een paar jaar geleden gedacht dat ''publieke omroep'' een scheldwoord was.

''Jij vunzige publieke omroep. Ga weg met je stoffige praatjes en lelijke presentatoren!''

(Andries Knevel, Ivo Niehe, Paul Witteman, Sven Kockelmann etc. etc.)
(jullie snappen natuurlijk ook dondersgoed dat de etc.etc. er alleen maar staat omdat ik verder niemand kan bedenken, maar ik weet zeker dat als ik me blijf verdiepen in de omroepen voor het publiek dat ik er dan zo nog zeven uit mijn mouw schud)

Dat bleek niet zo te zijn en sinds ik ook nog eens gekozen heb om een eventuele carriere te beginnen in de wereld der publieke omroep heb ik besloten wat achterstallig onderhoud in te halen. Zo probeer ik intelligentere woordkeuzes te maken, ofwel de chique taal in mijn dagelijks leven te integreren. (oké, het is nog niet helemaal op het niveau waar het hoort te zijn voor een journalistiek student, maar de eerste stappen zijn dan ook de moeilijkste) Ik sta hierbij herhaaldelijk voor lul (ik weet gewoon simpelweg niet hoe ik dat anders kan zeggen), want soms gebruik ik ook woorden op de gok en blijken ze niet helemaal in de context te passen waarin ik ze heb geplaatst. Maargoed, ik doe mijn best.

Een tweede ding is dus bekende Nederlanders leren kennen. Ik heb te vaak in gesprekken gezeten waar iedereen het over een BN'er heeft waar ik nog nooit van heb gehoord. Sterker nog, als een jaar geleden mijn nieuwe buurvrouw zich had voorgesteld als Clairy Polak, dan had ik geknikt en gedacht: ''Dat is een achterlijke naam. Zou ze een Oostblokse zijn die hier in de prostitu...' Niet gelachen en gezegd: ''Goeie buurvrouw! Zeker aan het bijkomen van je ontslag bij Nieuwsuur hè! Zullen we samen de boobies van Eva Jinek om d'r nek knopen? Nee, dat is een dolletje ha-ha, hoe heet je écht?''
Bij het leren kennen van deze bekende Nederlanders gaat het kringloopboekje mij helpen.

Het enige probleem met dit hele zelfontplooiings gedoe is dat ik weinig tijd heb. Gelukkig heb ik de oplossing gevonden. Clairy polak (nu we het toch over d'r hebben) heeft een programma genaamd 'de waan van de dag'. Hierin behandeld ze allerlei journalistieke knelpunten en het nieuws van de afgelopen week in een half uur. Een programma dat bijna schreeuwt: ik til jouw algemene ontwikkeling naar een heel nieuw niveau.

Ik heb dan ook besloten om 'de waan van de dag' te gaan kijken met mijn honderd bekende Nederlanders boekje op de schoot (mocht er iemand voorbij komen waarvan ik nog nooit heb gehoord, dan zoek ik die meteen op) (en dat gaat sowieso gebeuren..) en een kijkpartner naast me waarmee ik in chique taalgebruik kan discussiëren over de onderwerpen die Clairy met haar gasten aansnijdt. Kost me maar een half uurtje per week, dankzij uitzendinggemist kan het op elk gewenst tijdstip en ik ben meteen hard op weg om een intellectuele volwassene te worden.

Ik snap dat je nu denkt dat ik vast al meer dan genoeg kijkpartners heb, maar niks is minder waar. Op de één of andere vage manier krijg ik weinig mensen warm voor mijn intellectuele half uur, zoals ik het heel speels noem. Maar heb jij zin in een half uur Clairy Polak en Maya van As? Stuur dan een mailtje naar:

hetintellectuelehalfuur@samenwerkenaaneenintellectuelernederland.com 

Ik hoor graag van je.

1 opmerking:

  1. Ik zou best graag dat halfuur met je samen doen. Mijn algemene kennis kan ook nog wel wat meer kennis gebruiken. Maar denk je dat dat goed gaat, wij samen voor een slim en serieus halfuurtje?

    BeantwoordenVerwijderen